måndag 7 december 2009

Det är fult att ljuga ministern!



Det stormar riktigt kring regeringens nya tuffa regler för sjuka som visar sig bland annat leda till att cancerpatienter måste säga upp sig från sina befintliga jobb och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Hamnade framför Agenda igår och hade svårt att hålla tillbaka tårarna när en av kvinnorna berättade att hon bestämt sig för att avbryta sin behandling mot sin bröstcancer för att orka och hinna jobba. Är det verkligen detta samhälle vi vill ha? Är detta priset vi får betala för att "det ska löna sig att arbeta"? Gör detta människor friskare?

Tittar på kvinnan och tankarna flyger iväg. Det kunde lika gärna vara min mamma, min syster, min fru eller dotter. Spelar faktiskt ingen roll, jag vill inte ha ett samhälle där man inte får hjälp när man behöver det. Kampen mot cancern blir defenitivt inte lättare med ett ok av ångest och oro. Mina tårar övergår dock rätt snabbt till ren och skär ilska när jag hör socialministern Husmark Pehrsson ljuga rakt upp och ner i rutan. Ingen har berättat för regeringen vad deras politik får för konsekvenser så vi kan ju inte skylla på dem verkar vara talepunkten...

Först och främst är ju en regering alltid ansvarig för sin egen politik och sina egna idéer. Sedan kan man väl som ansvarig minister inte mena att man glömt eller förträngt att Generaldirektören för Försäkringskassan hoppade av uppdraget i protest mot regeringen redan för två år sedan med beskedet, regeringens politik är väldigt otäck. Att regeringen inte lyssnar på oss i oppositionen kan jag köpa även omd et är tråkigt men att läsa remissvaren på en väldigt omfattande reform är väl ändå det minsta man kan begära? Och inte blir det bättre när nu också Statsministern rycker ut för att lägga saker till rätta.

Alliansfritt Sverige har gjort den lilla sammanställningen ovan, på departementet får vi väl hoppas att det finns en betydligt större om den nu inte drunknat i alla brev som nu väller in från oroliga människor som bara vet att de mister sin sjukförsäkring vid årsskiftet. Blir intressant att se vad borgarna i ren desperation lägger fram i morgon i riksdagen och onsdagens debatt lär bli lång och het. Hoppas själv av hela mitt hjärta att jag tillsammans med många andra ledamöter får skäl att applådera när voteringen sker. Varför den borgerliga majoriteten i riksdagen applåderade när beslutet togs får de också gärna berätta.



Många andra bloggar intressant om sjukförsäkringen och borgarnas tuffa ta mot sjuka och arbetslösa. Några bland alla dessa är Veronica Palm, TCO Utredarna, ett hjärta är rött och Eva-Lena Jansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar