lördag 10 oktober 2009

Norrbotten är som lite eljest!

Som infödd norrbottning har jag alltid vetat att jag är född och bor i ett underbart, fantastiskt och väldigt annorlunda län. En fjärdedel av landets yta med knappt en kvarts miljon innevånare sätter sin speciella prägel på en rad områden. Våra fyra tydliga och alla på sitt eget sätt härliga årstider gör sitt kombinerat med en miljö med allt från kust till fjäll, från by till storstad. Jag älskar det och tär övertygad om att även du kommer att fastna om du inte redan gjort det, bara du besöker oss! Eller som vi skriver på vår sajt Swedish Lapland,


Ingen annanstans i hela världen kan du uppleva vinterns kyliga polarklimat eller
sommarens flammande midnattssol under så behagliga förhållanden som här. Du bor
bekvämt och blir väl omhändertagen. I en makalöst vacker miljö, ren, genuin och
äkta. Majestätiska fjäll med glaciärer, brusande vilda älvdalar, skärgård med
tusentals öar och långgrunda sandstränder. Till och med resan hit är en
njutning, även om den är kort när det bara tar en timme med flyg från Stockholm.

Ser dock att jag själv pinsamt nog missat en rätt stor del av Norrbotten. Ja faktiskt en hel djävla stad på över 25 000 människor en liten bit utanför Jokkmokk. Chako Paul City är dessutom en väldigt unik och annorlunda stad för där bor bara lesiska skogshuggar, åtminstone om man ska tro den Kinesiska nyhetsbyrån Nya Kina. Vet inte riktigt vad jag ska säga men ett besök till denna stad, även visst kallad för Shakebao, det ska jag givetvis försöka mig på även om det verkar rätt tufft att ta sig dit som man.
Aftonbladet, Expressen och QX skriver om detta, bloggarna berör det och runt om i världen sprids nyheten som en löpeld, news.com.au, The Daily Telegraph och Sveriges radio är bara några. Kanske läge för direktflyg till Jokkmokk airport Anna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar