torsdag 11 november 2010

FN, Fredrik och Fantomen

Livet på Manhattan rullar vidare. Bland allt som händer och jag får vara med om här i FN är det svårt att välja ut det bästa. Men gårdagens seminarie med Margot Wallström i sin roll som Generalsekreterarens särskilda representant för kampen mot sexuellt våld i konflikter var verkligen en höjdare. Hon var lysande i sin roll och drog överfullt hus när hon satte ord och ett brinnande engagemang på de avskyvärda brott som dessa våldtäkter är. Det är bara att konstatera att det inte behövs några kulor och krut, bara grymma människor och spåren bli kvar för evigt.

I krig dör människor, bomber faller, vägar sprängs och sjukhus brinner. Allt det går att förstå. Men när våldtäkter på kvinnor och barn blir en del av kriget försvinner hoppet. Eller som Margot återgav efter ett möte med en kvinna i Kongo, "De har tagit mitt liv utan att döda mig". Detta är ett krigsbrott och ska också få det utrymmet i FNs arbete framöver det förtjänar, våldtäkterna måste upphöra.

Imorgon får jag åter möjlighet att träffa Margot och fortsätta diskussionerna kring denna viktiga fråga. Blir intressant att höra mer om hennes arbete och jag är glad att den svenska representationen också stenhårt driver på frågan kring resurserna som måste avsättas för uppdraget. Detta får inte bli något bland allt annat.

Kvällen har jag ägnat åt Fantomen på Operan, han skötte sig bra ikväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar