torsdag 28 januari 2010

Listorna presenterade

Idag presenterade så äntligen valberedningen för Socialdemokraterna i Norrbotten sina förslag till riksdagslista och landstingslistor. Tar vi riksdagslistan är ett starkt lag framplockat med lika många män som kvinnor från länets alla kanter och hörn med den yngsta på 20 år och den äldsta på 68 år. Själv återfinns jag på plats två i förslaget, samma plats som jag står på idag, vilket känns jätteroligt!

Nya namn på valbar plats är Hannah Bergstedt och Thomas Nilsson vilket i sig kanske inte är något scoop men också på resten av listan finns spännande namn så som Tobias Baudin, Jenny Ahlman och Lars Hedberg för att ta några. Nästa anhalt blir nu distriktskongressen i Piteå 10-11 april där listorna slutligen fastställs av 250 medlemmar från hela länet. Blir spännande att se om några förändringar görs och i såfall vilka.

För min egen del rullar riksdagsuppdraget vidare även om mer och mer av vardagen riktas in mot valrörelse och ett hårt arbete för maktskifte den 19 september. Vill du hjälpa mig, häng på och bli ett fan på facebook och dela med dig av dina idéer och förslag hur vi vinner valet på bästa sätt. Nu kör vi! Glöm inte att också bidra med dina synpunkter på vårt utkast till politiska riktlinjer för Möjligheternas län.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är glad för din skull, men har en undring som jag skulle vilja få besvarad... om du har tid, ork och lust?

    Anser du att det faktiskt spelar nån roll längre vilket block som sitter i regeringen?

    All politik handlar ju ändå bara om kompromisser som i a f endast gynnar kapitalet, så som det alltid gjort i alla tider!?!?!?!?

    Som det är nu känns det som att riksdagen bara kostar oss skattebetalare en massa pengar utan att det kommer oss tillgodo nån enda gång!

    SvaraRadera
  2. Hej Stig!

    Tack för din kommentar och din glädje för min skull. Blir spännande att se vad distriktskongressen slutligen säger om alla förslagen till listor som nu presenterats.

    Jag tror defenitivt, nä jag faktiskt vet att det spelar roll vilket block som utgör regering. Har nu fåt möjlighet i över 3 år att vara ledamot i opposition och kan bara se alla stora frågor som vi dagligen förlorar. Slakten av a-kassan och arbetsmarknadspolitiken, tuffheten och omänskligheten i sjukförsäkringen är ju bara två av alla exempel. Listan kan göras lång, mycket lång.

    Vists är politik kompromisser, inte minst inom partierna själva, men huvuddragen ägs alltid av regeringsunderlaget. Blir bara mörkrädd när jag tillåter mig tänka 4 år till med Reinfeldt i spetsen. Detta bygger inte ett starkt, framgångsrikt och rättvist Sverige. För det vägvalet behövs en rödgrön regering med Mona som statsminister.

    Tack för din kommentar!

    /Fredrik

    SvaraRadera