måndag 5 oktober 2009

Barnens krispaket





















När jag ställer frågan om den växande barnfattidomen i Sverige, svarar regeringen arbetslinjen. När jag problematiserar om livspusslet för småbarn- och tonårsföräldrar säger regeringen arbetslinjen. När jag lyfter problem för enstamstående föräldrar och studenter suckar regeringen a..rbetslinjen och när jag försöker lyfta de barn och unga som har det allra allra tuffast vet jag redan deras svar, arbetslinjen så klart. För alla vet väl att efter ordet utanförskap är det arbetslinjen som kommer i Schlingmanns kampanjeskola för alla nya moderater.


Problemet är bara att det inte är så enkelt. Svaret på barn och ungas vardag och framtid heter aldrig skattesänkningar och kan inte förminskas till ett ord som arbetslinje. Nä, det behövs en medveten politik för att skydda barn och unga från krisens effekter. Lösningen, den stavas socialdemokratisk politik.

I morgon presenterar vi vårt budgetalternativ och jag är glad över de prioriteringar och kraftfulla satsningar som vi tillsammans har mejslat fram under senaste månaderna. Redan nu kan du få ett smakprov, just på satsningarna för att barn och unga inte ska få betala krisen.

Är som förbundsordförande för Unga Örnar extra glad eftersom vårt förslag till barnens krispaket nu fångas upp i vissa stycken. Andra som idag bloggat på detta intressanta och viktiga ämne är bland annat Veronica Palm, Karins värld och HBT-sossen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar